W przypadku kiedy wystąpiła u Nas szkoda, trzeba jak najszybciej poinformować firmę ubezpieczeniową, co się stało. W momencie kiedy ubezpieczyciel otrzyma od Nas zgłoszenie, będzie mógł ustalić okoliczności zdarzenia i kto ponosi za nie odpowiedzialność. Ubezpieczyciel oszacuje straty i ustali wysokość odszkodowania.
Oględziny
Jeśli doszło do szkody majątkowej, procedura likwidacji rozpoczyna się od wizyty przedstawiciela ubezpieczyciela. Zazwyczaj ma to miejsce w ciągu 7 dni od dnia zgłoszenia. Warto zgromadzić wszystkie dowody, jakie są w Naszym posiadaniu, a będą Nam pomocne w ustaleniu okoliczności. Mogą to być faktury zakupu, notatka policyjna. Bardzo przydatne mogą być zdjęcia z miejsca szkody.
Ubezpieczyciel może zaproponować, że odszkodowanie wypłaci od razu. Z doświadczenia najczyściej jest przyjmowana taka forma wypłaty. Jednak oznacza to, że otrzymamy najniższą możliwą wysokość. Dlatego najlepiej od razu się nie zgadzać na taką propozycję i poprosić o przestawienie kosztorysu. W takim przypadku, mamy możliwość negocjowania wyższej kwoty.
Gdy szkoda nie jest duża, np. w przypadku kiedy doszło do zalania kuchni, firmy ubezpieczeniowe proponują uproszczoną procedurę. Odbywa się wtedy on bez spotkania z przedstawicielem i wystarczy tylko rozmowa telefoniczna.
Ważne
Musimy zawsze bardzo uważać, odpowiadać na zadawane pytania. Możemy być pytani o kwestie wydające się, iż nie mają one związku ze sprawą np. czy zdarza się Nam podczas nieobecności zostawiać otwarte okno, włączone żelazko. Musimy uważać na to co odpowiadamy, gdyż przytakując może ubezpieczyciel uznać, iż nie dołożyliśmy należytej staranności, by zabezpieczyć majątek. Może to wtedy skutkować obniżeniem odszkodowania bądź niewypłaceniem go w ogóle.